Info kunstwerken

Noami, Yoeri, Ischa, Dirk, Juul en Max zijn jonge kunstkenners van De Pont. Zij zijn de peer-to-peergidsen van het museum, middelbare scholieren die speciaal zijn opgeleid om hun leeftijdgenoten rond te leiden langs de tentoongestelde werken.

Jan Andriesse: Regenboog
Naomi: ‘Als ik naar het schilderij kijk is het alsof ik een tunnel van licht zie. Het lijkt wel alsof ik door de regenboog wordt meegenomen. Dat is wel raar, want in eerste instantie zag ik het hele schilderij niet eens. Het is eigenlijk net als bij een echte regenboog: je kunt er niet bijkomen, je kunt hem niet pakken. Ik heb een stukje over Jan Andriesse gelezen waarin hij vertelt dat hij al dertig jaar aan het proberen is dat ontastbare licht te vangen op een doek. Nou, dat zie ik wel terug!’
Meer over Jan Andriesse op www.depont.nl (klik op collectie)

Lothar Baumgarten: Junction
Naomi: ‘Als ik dit werk zie weet ik niet of ik het eerst moet lezen of naar de vorm moet kijken. Ik heb meer informatie nodig. Dan lees ik dat Lothar Baumgarten een tijd bij indianen in het Amazonegebied heeft gewoond. Wanneer ik dan weer naar het werk kijk, herken ik de verschillende namen van indianenstammen in de muurschildering. Hij heeft een fotoboek gemaakt, met foto’s van spoorwegstations uit de Verenigde Staten, die hij heeft gemaakt. De vorm van Junction lijkt op een spoorbrug. Met deze treinsporen, die van oost naar west trokken, veroverden de blanke kolonisten steeds meer leefruimte op de indianen. Dus Lothar Baumgarten ziet deze muurschildering als teken van de verovering van de leefgebieden van de indianen. Waar het een spoor is voor de kolonisten is het een litteken voor de indianen.’
Meer over Lothar Baumgarten op www.depont.nl (klik op collectie)

Rob Birza: De Engel van Tilburg
Juul: ‘Ik wil weten waarom Rob Birza speciaal een engel maakt voor Tilburg. De engel ziet er zwaar uit. Hij lijkt zijn vleugels zelfs niet te kunnen dragen. Ik lees op het titelkaartje dat het juist van heel licht materiaal gemaakt is: purschuim. Maar toch oogt hij zwaar. Zou een engel van Tilburg niet licht zijn? Hij past precies in de nis van de oude fabriek. Zou het een engel zijn voor die Tilburgse fabrieksarbeiders? Tja, die arbeiders moesten natuurlijk ook sjouwen.’
Meer over Rob Birza op www.depont.nl (klik op collectie)

Christian Boltanski: Les Bougies
Dirk: ‘Dit werk lijkt alleen te bestaan uit koperdraad, waxinelichtjes en wat dragers. Maar de schaduwen vertellen het verhaal. De schaduwen lijken vluchtig, net herinneringen. Wat probeert Boltanski hier als een vluchtige herinnering neer te zetten? Ik vind het wel mooi dat je eerst een kaarsje aan moet steken om de herinnering zichtbaar te maken.’
Meer over Christian Boltanski op www.depont.nl (klik op collectie)

Thierry De Cordier: a, a, a, ...
Yoeri: ‘Ik heb gehoord dat Thierry De Cordier ooit eens een wereldspeech heeft uitgesproken bovenop de hoogste woontoren van Lyon. Hij had duidelijk wat aan de wereld te melden, maar geen mens kon hem natuurlijk verstaan. Als ik naar a,a,a, … kijk, zie ik dat wel een beetje terug. Het lijkt wel een soort clowntje op een podium, met een tekstbordje om zijn nek. Maar de tekst komt niet verder dan a,a,a . Hij lijkt wel in zichzelf opgesloten, maar toch probeert hij wat te zeggen, stotterend.’
Meer over Thierry De Cordier op www.depont.nl (klik op collectie)

Marlene Dumas: The First People (I-IV)
Juul: ‘Dit zijn echt lelijke baby’s. Waarom zijn ze zo groot? Ze staan daar alsof ze al volwassen zijn. Ik lees dat Marlene Dumas ook altijd iets toevoegt aan de betekenis met haar titels. Dan zou first people misschien verwijzen naar de belangrijkste mensen op aarde, net als the first lady? Maar misschien betekent het ook wel wat anders. Marlene Dumas laat ons altijd nadenken over wat wij eigenlijk verwachten hoe dingen eruit zien. De werkelijkheid blijkt meestal anders dan ons idee.’
Meer over Marlene Dumas op www.depont.nl (klik op collectie)

Bernard Frize: Mile
Yoeri: ‘Het schilderij pal van voren bekeken, daar kan ik niet veel mee. Het lijkt net een vaal behangetje. Maar ik las dat er een geheim te zien is wanneer je het schilderij vanaf de zijkant bekijkt. Ik werd verrast toen ik het zo bekeek. Het roept bij mij sterk de vraag op hoe hij dit gemaakt heeft.’
Meer over Bernard Frize op www.depont.nl (klik op collectie)

Roni Horn: You are the Weather
Yoeri: ‘Als ik naar dit werk kijk dan heb ik de neiging om te zoeken naar de verschillen. Dat meisje kijkt op iedere foto hetzelfde, lijkt wel, maar toch zie je verschillen. De ene keer lijkt ze het koud te hebben, de andere keer lijkt het alsof ze in een lekker Spaans zwembad staat. Ik lees dat Roni Horn zes weken lang met dit meisje heeft rondgereisd in IJsland. Daar heb je natuurlijk veel warmwaterbronnen, maar ook ijskoud gletsjerwater.’
Meer over Roni Horn op www.depont.nl (klik op collectie)

Anish Kapoor: Zonder titel
Ischa: ‘Als ik rond dit beeld loop zie ik veel tegenstellingen. Van buiten grijs en ruw, van binnen zwart en glad gepolijst. Van buiten vierkant en van binnen rond. Echt puur natuur, aan de buitenkant: het lijkt zo uit de berg geboord. Van binnen zie ik een mensfiguurtje. Maar dat mensje staat op zijn kop. Net alsof je in een soeplepel kijkt. En dat mensje komt duidelijk nederiger over dan die brok natuur, waar het in zit!’
Meer over Anish Kapoor op www.depont.nl (klik op collectie)

Roxy Paine: Crop
Yoeri: ‘Ik vind het werk van Paine wel grappig, want in het begin denk je: wow, wat een mooi bloemenveldje. Maar dan zie je dikke koeienvlaaien en andere rotzooi. Het is allemaal wel heel mooi nagemaakt, maar het is een raar afvalveldje. Ik heb begrepen uit een stukje wat ik over Roxy Paine heb gelezen, dat hij zelf ook aan de rand van de maatschappij heeft geleefd; flink onder de drugs. Dan krijgen die klaprozen voor mij wel een diepere betekenis. Want ze maken toch opium uit die zaadbollen van die papavers? De natuur is in dit werk mooi en niet mooi; veilig en onveilig.’
Meer over Roxy Paine op www.depont.nl (klik op collectie)

Giuseppe Penone: Sulla punta della dita
Max: ‘Als ik goed kijk zie ik dat dit werk uit vijf verschillende boomstammen bestaat. Ik vraag mij af waarom ze zo staan en kijk bovenop het beeld en dan …snap ik het!!! Ik lees dat Penone vaak iets van hemzelf achterlaat in zijn werk. Zo laat hij zien dat zijn eigen groei met de groei van de natuur te maken heeft.’
Meer over Giuseppe Penone op www.depont.nl (klik op collectie)

Marien Schouten: Groene kamer/slang
Naomi: ‘Ze zeiden dat Marien Schouten een schilder is. Dan zijn al die dakpannen zeker aparte schilderijtjes? Dat vind ik eigenlijk wel mooi. Het lijkt allemaal heel strak opgebouwd met dakpannen maar het doet toch heel erg aan de natuur denken. Eigenlijk vind ik de tweede titel het beste. Het is namelijk net of ik in de huid van een slang zit.’
Meer over Marien Schouten op www.depont.nl (klik op collectie)

Richard Serra: Gutter Splash Two Corner Cast
Naomi: ‘Dit werk roept bij mij vooral de vraag op, hoe Richard Serra het gemaakt heeft. Welk materiaal heeft hij gebruikt? Is het zwaar en hard of juist zacht? Nu ik weet dat hij het hier ter plekke heeft gemaakt, begrijp ik het ook beter, gaat het meer voor me leven. Het hoort echt bij deze kamer.’
Meer over Richard Serra op www.depont.nl (klik op collectie)

James Turrell: Wedgework III
Naomi: ‘Net als bij dat schilderij van Jan Andriesse van een regenboog, kan ik ook bij dit werk wegdromen. Het lijkt net een stukje lucht in een museum. Het lijkt een rechthoek en tegelijkertijd krijg je geen vat op die onpeilbare, diepe lucht. Je krijgt de lucht niet te pakken.’
Meer over James Turrell op www.depont.nl (klik op collectie)

Bill Viola: Catherine’s Room
Naomi: ‘Dit werk lijkt op zo’n kijkdoos die ik vroeger maakte. Je kijkt in de kamer van Catherine. Op zich wel vreemd dat de kamer hetzelfde blijft maar de meubels telkens veranderen. Als ik wat langer kijk, valt me iets op in het tijdsverloop. Er zit een dubbele tijdslaag in. Wie is die Catherine en waarom woont ze daar?’
Meer over Bill Viola op www.depont.nl (klik op collectie)

Jeff Wall: Diagonal Composition
Juul: ‘Het werk lijkt op een reclamebord. Een reclamebord voor iets heel moois. Maar dan zie je een aftandse wasbak met een oud zeepje. Ik snap niet waarom Jeff Wall daar reclame voor moet maken. Ik lees dat Jeff Wall dit werk heeft gemaakt naar aanleiding van een ander beroemd werk uit de tijd van Mondriaan, een werk van Theo van Doesburg. Wall’s compositie heeft dezelfde titel als dit werk van Theo van Doesburg, die diagonalen op doek schilderde in primaire kleuren.’
Meer over Jef Wall op www.depont.nl (klik op collectie)